Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Khamis, 14 Jun 2012

Sains pelihara bunga sakura

Jika ahli-ahli botani di Arboretum Kebangsaan Amerika Syarikat tidak membuat replika benih asli pokok sakura pada tahun 1980-an, sudah pasti pokok bunga itu sudah tiada lagi.

Lebih kurang 100 tahun lalu, wanita pertama Amerika, Helen Taft dan isteri duta Jepun, Viscountess Chinda telah menanam dua batang pokok sakura, Yoshino di tebing kawasan tadahan air, Tidal Basin di Washington.

Selepas itu, hampir 3,000 batang pokok ditanam sebagai hadiah persahabatan dari Tokyo, Jepun dengan Amerika Syarikat. Lebih kurang 100 batang dibawa dari Jepun.

Para saintis mengambil potongan kecil daripada pokok asal dan proses menggunakan hormon bagi merangsang pertumbuhan akar dan seterusnya ujian klon dijalankan.

Potongan tersebut dijaga pertumbuhannya secara berhati-hati dengan pemeriksaan setiap hari termasuk pemantauan terhadap keadaan tanah agar tidak kering.

Selepas beberapa tahun, tumbuhan kecil tersebut membesar dan boleh ditanam semula.

Kata penyelidik genetik, Margaret Pooler, pada 1997, arboretum itu telah menghasilkan 500 pokok baharu untuk dibekalkan pada Perkhidmatan Taman Negara bagi penanaman di Tidal Basin.

Ia adalah cara untuk menyelamatkan pokok tersebut secara genetik dan asli.

-Kosmo!

Tiada ulasan: