Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Khamis, 18 Oktober 2012

Wanita-wanita ternama dalam sejarah

Nur Jahan

Begum Nur Jahan merupakan seorang Maharani India sewaktu zaman Dinasti Mughal. Turut dikenali sebagai Noor Jahan, Nur Jehan atau Mehr-un-Nisaa, baginda ialah isteri yang kedua belas kepada Maharaja Jagangir, setelah kematian isterinya yang terdahulu. Maharaja Jangangir merupakan seorang yang kaki botol dan ketagih candu serta mudah dipengaruhi. Nur Jahan telah menggunakan kesempatan ini untuk berkuasa di sebalik tampuk pemerintahan. Maharaja Jangangir juga telah mencetak nama Nur Jahan kepada matawang negara. Nur Jahan adalah salah seorang wanita yang paling berkuasa pernah memerintah India secara kuku besi.


Catherine the Great

Catherine the Great ialah Maharaja Russia. Baginda juga merupakan pemerintah wanita yang paling lama memerintah Russia sejak kemangkatan suami baginda iaitu Peter III pada 1762 sehingga kemangkatan baginda pada 17 November 1796. Zaman pemerintahan Catherine the Great dikenali sebagai Era Catherine dan dianggap sebagai Zaman Keemasan Russia. Sewaktu zaman pemerintahannya, Russia telah menambah sempadannya dan bersekutu bersama tentera British menjadikan Catherine the Great seorang wanita yang dikagumi.


Margaret Thatcher

Margaret Hilda Thatcher dilahirkan pada 13 Oktober 1925. Beliau ialah anak kepada seorang paderi Methodist tempatan. Margaret Thatcher kemudian dikenali sebagai Baroness Thatcher. Beliau menjadi wanita yang pertama dan satu-satunya yang pernah menjadi Perdana Menteri Britain dan Ireland Utara sejak 4 Mei 1979 sehingga 28 November 1990. Margaret telah memperkenalkan dasar penswastaan dan dia kemudian digelar sebagai 'Wanita Besi' (Iron Lady). Gelaran tersebut telah diberikan oleh seorang wartawan Soviet atas dasarnya yang tidak bertolak ansur manakala cara pentadbirannya dikenali sebagai Thatcherism. Margaret Thatcher bersara pada tahun 1992 ketika berusia 66 tahun.


Maharani Adelaide

Adelaide iaitu Ratu Burgundy dan Maharani Holy Roman adalah balu kepada Duke Lothar di Burgundy. Setelah suaminya mati akibat diracun, beliau telah ditangkap dan dipenjarakan. Dengan bantuan daripada pengikutnya, Adelaide berjaya melepaskan diri. Setelah menerima sepucuk surat, King Otto di Jerman telah menyelamatkan Adelaide dan meperisterikannya. Bagaimanapun, King Otto mangkat ketika muda dan Adelaide menjadi pentadbir sewaktu pemerintahan putera King Otto iaitu King Otto II. Malangnya King Otto II mangkat ketika berusia 30 tahun dan tampuk pemerintahan dipegang oleh cucunda Adelaide iaitu Otto III. Ketika berusia 60 tahun, Adelaide telah melepaskan jawatan sebagai pentadbir. Baginda mangkat pada tahun 999, permulaan kepada sebuah milennium baru.


Indira Gandhi

Indira Priyadarshini Gandhi ialah Perdana Menteri India yang ketiga. Beliau telah dilantik sebagai Perdana Menteri India sewaktu berusia 49 tahun. Beliau memegang jawatan tersebut selama tiga penggal iaitu daripada tahun 1966 sehingga 1977. Beliau dilantik semula pada tahun 1980. Pada tahun 1984 Indira Gandhi telah dibunuh sewaktu berada di tamannya. Indira Gandhi merupakan wanita pertama yang menjadi Perdana Menteri India, yang kedua menjadi ketua kerajaan (setelah Sirimavo Bandaranaike di Sri Lanka) dan Perdana Menteri wanita kedua yang paling lama berkhidmat. Perdana Menteri wanita yang paling lama berkhidmat di dunia ialah Margaret Thatcher.


Jiang Qing

Sebelum dikenali sebagai Jiang Qing, beliau ialah seorang pelakon bernama Lan Ping. Setelah mengahwini pemimpin China iaitu Mao Zedong, beliau menukar namanya kepada Jiang Qing. Sebagai Wanita Pertama bagi Republik Rakyat China, beliau telah memainkan peranan penting di dalam Revolusi Kebudayaan sejak tahun 1966 sehingga tahun 1976. Beliau telah menubuhkan sebuah pakatan politik radikal yang dikenali sebagai 'The Gang of Four'. Setelah kematian Mao Zedong pada tahun 1976, Jiang Qing mentadbir parti Komunis. Pada tahun 1980, The Gang of Four dikatakan bertanggungjawab atas kematian berjuta rakyat China. Jiang Qing dibebaskan awal daripada penjara kerana menghidap kanser tenggorok. Jiang Qing meninggal dunia pada tahun 1991 ketika berusia 77 tahun.


Eva Peron

Maria Eva Duarte de Peron telah berkahwin dengan Presiden Argentina iaitu Juan Peron. Eva Peron merupakan isteri kedua Presiden Juan Peron. Eva yang turut dikenali sebagai Evita adalah Wanita Pertama Argentina sejak tahun 1946 sehingga kematiannya pada tahun 1952. Eva Peron popular atas ketegasannya memperjuangkan nasib buruh. Eva meneruskan jawatannya sebagai Menteri Buruh dan Kesihatan Argentina bagaimanapun beliau meninggal dunia ketika berusia 33 tahun akibat kanser. Beliau juga telah menubuhkan parti politik wanita Argentina yang pertama. Zaman kegemilangannya telah divisualkan di dalam filem berjudul Evita. Sehingga kini Eva telah menjadi lambang dan inspirasi kepada ahli politik wanita di Argentina.


Wangari Maathai

Pada tahun 2004, Dr. Wangari Maathai telah dianugerahkan Anugerah Nobel kerana perjuangannya untuk keseimbangan pembangunan, demokrasi dan keamanan di Afrika. Beliau juga telah memulakan gerakan 'Talipinggang Hijau' (Green Belt movement) yang bertujuan untuk menyediakan kehidupan mampan kepada masyarakat Kenya. Sebahagian daripada program itu adalah untuk membantu masyarakat memahami akibat daripada kerosakan alam sekitar dan sumbangannya kepada hakisan, kemarau, kebuluran dan kemiskinan. Pada tahun 2002 Wangari telah memenangi kerusi di dalam Parlimen Kenya dan telah menjadi penyokong terbesar hak wanita dan alam sekitar di Kenya.


Cleopatra

Cleopatra VII Philopator ialah anak ketiga kepada Ptolemy XII Auletes yang telah memerintah Mesir. Apabila baginda mangkat, Cleopatra dan adiknya Ptolemy XII telah memerintah Mesir bersama-sama. Cleopatra telah menggugurkan nama adiknya daripada setiap dokumen dan mencetak nama dan gambarnya sendiri pada matawang Mesir. Bagaimanapun, Julius Caesar telah menawan Mesir dan menjadikan Cleopatra pemerintah tunggal Mesir. Cleopatra kemudian melahirkan anak kepada Julius Caesar bernama Ptolemy Caesar. Pada tahun 44 S.M. Julius Caesar telah dibunuh dan Cleopatra telah dipaksa untuk pergi ke Rom bersama anaknya. Pada tahun 42 S.M. Marc Antony, pemerintah Rom telah jatuh cinta kepada Cleopatra bagaimanapun dia terpaksa mengahwini Octavia. Akhirnya, Marc Antony menceraikan Octavia dan Octavia mengistiharkan peperangan terhadap Mesir. Antony telah dikalahkan dan mencabut nyawanya sendiri. Cleopatra pula meminta seekor ular berbisa dibawa kepadanya dan dia memegang ular tersebut yang kemudian mematuknya. Cleopatra akhirnya mati kerana bisa ular tersebut.

-New Straits Times

Tiada ulasan: