Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 27 Julai 2011

Taman Hiburan Enam Bendera

Roller Coaster yang terdapat di taman hiburan Six Flags Over Texas

Sebuah taman hiburan yang bernama Six Flags Over Texas merupakan sebuah taman hiburan yang terletak di Arlington, Texas, Amerika Syarikat. Asalnya bagaimana taman hiburan ini mendapat nama yang unik adalah kerana enam bendera kebangsaan yang telah berkibar di Texas suatu masa dahulu.

Bendera-bendera itu adalah bendera kebangsaan Sepanyol, Perancis, Mexico, Republic of Texas, Negeri-negeri Konfederasi Amerika dan Amerika Syarikat.

Angus G. Wynne

Pada tahun 1960, seorang usahawan bernama Angus G. Wynne telah melawat Disneyland di California, Amerika Syarikat. Apabila beliau pulang ke Texas, beliau telah mengilhamkan sebuah taman hiburan di Texas, lalu beliau membina Six Flags Over Texas. Wynne kemudiannya telah memperkembangkan perniagaannya keluar daripada Texas dan membina beberapa buah lagi taman hiburan di tempat lain antaranya Six Flags Over Georgia di Atlanta pada tahun 1967 dan Six Flags Over Mid-America di St. Louis pada tahun 1971.

Kini Six Flags menjadi perbadanan taman hiburan terbesar di dunia serta menjadi taman hiburan yang kelima jumlah pengunjung tertinggi di dunia.

sumber: wikipedia

Tiada ulasan: