Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 3 Februari 2012

Asma al-Assad


Asma al-Assad (Asma Fawaz Akhras) dilahirkan pada 11 Ogos 1975 dan dibesarkan di Acton, London. Dia merupakan anak kepada bekas diplomat dan kardiologi Fawas Akhras.

Asma dibesarkan dalam persekitaran Muslim sekular dan bertutur dalam bahasa Arab ketika di rumah. Asma al-Assad mendapat pendidikan awal di Church of England di Ealing dan di Queen College, Harley Street, London.

Selepas menamatkan A-Level, Asma al-Assad menyambung pengajiannya di King's College, London dalam bidang Sains Komputer dan diploma dalam Kesusasteraan Perancis.

Dia berjaya menamatkan sarjananya dalam kelas pertama dan selepas enam bulan mengembara, dia menyertai Bank Deutsche sebagai seorang penganalisis.

Kemudiannya dia berpindah ke bank JP Morgan dan bekerja di Paris, New York serta London.

Dalam satu percutian bersama keluarganya di Syria, beliau kebetulan bertemu Bashar al-Assad. Asma kemudiannya berkahwin dengan Bashar, lima bulan selepas Bashar dilantik menjadi presiden Syria, menggantikan bapanya, Hafez al-Assad yang meninggal dunia pada tahun 2000.

Asma al-Assad menjadi Wanita Pertama Syria yang menampilkan imej sebagai seorang wanita Syria yang moden. Gambarnya berpakaian skirt sehingga ke paras lutut dirakamkan buat pertama kalinya ketika menyambut kunjungan hormat Presiden Bulgaria, Peter Stoyanov ke Damsyik pada tahun 2001.

Asma al-Assad terus mendapat tumpuan termasuk gambarnya di sebelah Pope John Paul II yang melakukan kunjungan hormat ke Damsyik.

Asma juga digelar ikon fesyen dalam dunia politik. Beliau begitu menggilai produk-produk jenama Chanel sering dibandingkan dengan Puteri Rania dari Jordan dan wanita pertama Perancis, Carla Bruni.

Asma al-Assad juga menggemari kasut tinggi ciptaan pereka kasut Perancis, Christian Louboutin.

sumber: Kosmo!

Tiada ulasan: