Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Khamis, 29 Mac 2012

Kota Lukut

Kuala Lukut terletak kira-kira tujuh kilometer dari pantai Port Dickson berdekatan dengan Kota Lukut iaitu sebuah tapak bersejarah yang terletak dalam bandar Lukut, Negeri Sembilan.

Ia dibina pada tahun 1847 untuk mengawal perdagangan timah di kawasan berkenaan pada waktu itu. Kini, kesan peninggalan sejarah masih dapat dilihat pada asas pembinaan istana lama yang masih kekal serta tanah perkuburan diraja.

Lukut turut terkenal sebagai industri sarang burung yang menjadi makanan tradisional yang diperkenalkan orang Cina. Jenama terkenal yang dihasilkan di sini ialah Hutanis Bird's Nest.

Sebuah muzium yang menyimpan galeri sejarah Lukut turut dibina di sini pada tahun 1999 sebagai satu tanggungjawab menyebarkan maklumat sejarah dan budaya Negeri Sembilan untuk ditatapi oleh masyarakat tempatan, para pelancong luar negara, para pelajar dan penyelidik sejarah.

Muzium itu memaparkan sejarah Lukut bermula dari awal kurun ke-19 Masihi sehinggalah Lukut dimasukkan ke dalam daerah Sungai Ujung pada tahun 1880.

Terdapat empat galeri utama iaitu Galeri Sejarah Lukut, Galeri Nassau, Galeri Negeri Sembilan Negeri Beradat dan Galeri Teknologi Pembuatan Masyarakat Tradisional.

Pelbagai koleksi dan bahan pameran yang berkaitan dengan sejarah kegemilangan Lukut telah dijelmakan kembali dalam bentuk ilustrasi, gambar, artifak dan sebagainya untuk dipamerkan kepada pengunjung.

sumber: Kosmo!

Tiada ulasan: