Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 7 Mei 2012

Kairuku spesies penguin kuno





Ia merupakan seekor burung langsing, mempunyai sayap panjang dan paruh bak lembing untuk memudahkan menangkap mangsa di laut dengan pantas.


Ahli-ahli sains menyatakan bahawa penantian selama 26 juta tahun amat berbaloi apabila mereka kini dapat mengimbas semula spesies pertama penguin besar yang telah pupus.

Pakar-pakar dari New Zealand dan Amerika Syarikat (AS) telah membina semula tengkorak fosil salah satu burung laut terbesar dengan mendedahkan keunikan bentuk badan haiwan berkenaan. Ia mempunyai ciri-ciri spesies penguin yang sangat elegan.

Burung yang digelar Kairuku dalam bahasa Maori membawa maksud penyelam yang kembali dengan makanan mempunyai ketinggian 1.3 meter dan hidup dalam zaman Oligosen kira-kira 26 juta tahun lalu.

Penyelidikan mengenai Kairuku telah diterbitkan dalam Journal of Veterbrate Paleontology.

Tulang pertama Kairuku telah ditemui 35 tahun lalu di New Zealand oleh Profesor Geologi Universiti New Zealand Otago, Ewan Fordyce.

Beliau telah bekerjasama dengan seorang profesor pembantu penyelidikan dari Universiti North Carolina State, AS, Dan Ksepka untuk membina semula set tulang fosil tersebut.

- Kosmo!

Tiada ulasan: