Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 2 Mei 2012

Korea Utara

Ibu negara Korea Utara ialah Pyongyang.

Bahasa rasmi yang digunakan di Korea Utara ialah bahasa Korea dan etnik yang mendiami Korea Utara ialah bangsa Korea.

Tarikh kemerdekaan Korea Utara ialah pada 1 Mac 1919. Pada 9 September 1945, Korea Utara berdiri dengan pentadbirannya sendiri.

Pada tahun 1592, sebahagian besar Korea berada di bawah kuasa Jepun tetapi pengaruh China masih mempengaruhi kawasan tersebut.

Pada tahun 1874 pula, Perjanjian Kanghwa antara China dan Jepun menyebabkan Korea terlepas daripada dominasi China dan hubungan perdagangan antara Jepun juga terbuka.

Namun pada tahun 1894 hingga 1895, berlaku peperangan antara China dan Jepun merebut Korea. Jepun menang dan menjadikan Korea negara protektorat di bawah Jepun.

Seramai 500 orang terbunuh dalam satu pergaduhan dengan tentera dalam bantahan buruh di Chongjin, Korea Utara pada bulan September 1981.

Fakta menarik Korea Utara sewaktu pemerintahan Kim Jong-Il

1997 - Kim Jong-Il mula mengambil alih kuasa pemerintahan Korea Utara selepas tiga tahun kematian bapanya.

1998 - Korea Utara melancarkan ujian peluru berpandu jarak jauh pertamanya.

2002 - Sumber perisikan Amerika Syarikat mendedahkan Korea Utara mempunyai kemampuan untuk menghasilkan senjata nuklear.

2006 - Korea Utara menarik diri dari Perjanjian Pengawalan Senjata Nuklear (NPT). Enam kuasa besar nuklear mengadakan perbincangan perlucutan senjata nuklear di Beijing.

2006 - Mengadakan ujian senjata nuklear pertamanya pada 9 Oktober.

2007 - Korea Utara bersetuju untuk menghentikan penyelidikan nuklear untuk menerima bantuan ekonomi dan menambah baik hubungan diplomatik.

2008 - Kim Jong-Il diserang strok pada bulan Ogos. Washington mengeluarkan Korea Utara yang disenarai hitam sebagai negara pengganas.

2009 - Melancarkan ujian roket jarak jauh pada April dan mengumumkan ia akan menarik diri daripada rundingan enam pihak. Korea Utara melancarkan ujian nuklear kedua pada 25 Mei.

2010 - Torpedo dipercayai milik Korea Utara telah menembak kapal perang dan membunuh hampir 46 tentera laut Korea Selatan. Korea Utara enggan mendedahkan loji pengayaan uranium miliknya ketika dilawati saintis-saintis Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Kapal perang Korea Utara menyerang sebuah pulau milik Korea Selatan dan membunuh seramai empat orang awam.

2011 - Mengadakan mesyuarat dengan utusan khas Korea Selatan membincangkan kebarangkalian menghidupkan semula rundingan enam pihak melibatkan pertemuan dengan utusan khas Amerika Syarikat di Geneva. Kim Jong-Il meninggal dunia pada 17 Disember dan digantikan oleh anak bongsunya, Kim Jong-un.

sumber: Kosmo!

Tiada ulasan: