Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Selasa, 20 November 2012

Kayu gaharu

Nama saitifik bagi gaharu ialah Aquilaria Malaccensis. Beberapa spesies lain dalam genus Aquilaria turut dikenali sebagai gaharu.

Pokok gaharu telah diwartakan sebagai spesies terancam dan pemburuan pokok gaharu liar adalah diharamkan.

Semua bahagian pokok gaharu seperti batang, kulit, daun, bunga, buah dan rantingnya boleh digunakan untuk menghasilkan produk minyak wangi, ubat-ubatan, teh hijau dan kosmetik.

Pokok gaharu boleh ditemui di Bangladesh, Bhutan, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura dan Thailand.

Di Malaysia, masyarakat Orang Asli biasanya akan masuk jauh ke dalam hutan untuk mengambil pokok gaharu. Namun, dalam kawasan hutan rizab, pengambilan secara sembarangan adalah dilarang.

Mengikukt kajian, 400 pokok gaharu boleh ditanam di kawasan seluasa 0.4 hektar dan boleh menghasilkan pendapatan sebanyak RM1.8 juta.

Apabila mencapai usia tujuh hingga 10 tahun, pokok gaharu mempunyai nilai antara RM5,000 hingga RM20,000 sepokok.

Kajian mengenai kesesuaian penanaman pokok gaharu sedang dijalankan oleh beberapa agensi termasuk Lembaga Getah Malaysia. Kajian itu untuk mengenal pasti sama ada ia dapat menjadi tanaman sampingan di kebun kelapa sawit dan getah bagi menjana pendapatan alternatif kepada pekebun kecil.

-Kosmo!, www.gaharu.com.my

Tiada ulasan: