Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 28 November 2012

Republik Sudan Selatan

Presiden Republik Sudan Selatan ialah Salva Kiir Mayardit.

Republik Sudan Selatan memperolehi kemerdekaan pada 9 Julai 2011.

Lagu kebangsaan Republik Sudan Selatan berjudul South Sudan Oyee!

Ibu negara Republik Sudan Selatan ialah Juba.

Keluasan Republik Sudan Selatan ialah 619,745 kilometer persegi.

Bahasa rasmi bagi Republik Sudan Selatan ialah bahasa Inggeris manakala bahasa setempat yang diiktiraf ialah seperti bahasa Arab, Juba, Dinka, Nuer, Zande, Bari dan Shilluk.

Kumpulan etnik yang terdapat di Republik Sudan Selatan ialah seperti Dinka, Nuer, Bari, Lotuko, Kuku, Zande, Mundari, Kakwa, Pojulu, Shilluk, Moru, Acholi, Madi, Lulubo, Lokoya, Toposa, Lango, Didinga, Murle, Anuak, Makaraka, Mundu, Jur, Kaliko dan lain-lain.

Mata wang bagi Republik Sudan Selatan ialah Paun Sudan (SDG).

Hampir setengah abad, 48 juta rakyat republik ini menderita. Selepas berjaya keluar daripada cengkaman British dan mencapai kemerdekaan pada tahun 1956, pergolakan menjadi bertambah rumit.

Setelah lama bergelut, akhirnya atas permintaan rakyatnya, Sudan dibahagi kepada Sudan Utara dan Sudan Selatan. Ini disebabkan kedua-dua negara itu mempunyai pegangan agama dan jati diri yang berbeza.

Pada masa yang sama, Sudan Selatan diisytiharkan kemerdekaan sekali gus menjadi negara ke-196 jika kiraan mengambil kira Republik Taiwan yang masih belum mendapat pengiktirafan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Amerika Syarikat.

Kemerdekaan tersebut dicapai hasil penyerahan referendum daripada Pengerusi Suruhanjaya Referendum Sudan Selatan, Mohammed Ibrahim Khalil kepada Presiden Sudan, Omar Hassan Ahmad al-Bashir di ibu kota Khartoum pada 7 Februari tahun lalu.

Secara rasmi Sudan Selatan diiktiraf sebuah negara berdaulat dan merdeka pada Julai 2011. Juba dijadikan ibu kota negeri itu.

-Kosmo!

Tiada ulasan: