Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 29 Mei 2013

Vietnam


Vietnam adalah sebuah negara di Asia Tenggara yang berjiran dengan China, Laos dan Kemboja.

Bahasa rasmi Vietnam ialah Vietnamese.

Vietnam juga merupakan persimpangan pengangkutan dari Lautan Hindi ke Lautan Pasifik.

Terdapat 54 kumpulan etnik yang berbeza di Vietnam, di mana etnik Kinh membentuk hampir 90 peratus daripada keseluruhan penduduk dan 53 kumpulan etnik yang lain mewakili lebih 10 peratus penduduk.

Setiap kumpulan etnik mempunyai budayanya sendiri termasuk pelbagai karya-karya seni seperti ukiran, seramik dan lukisan.

Bandaraya Ho Chi Minh merupakan bandaraya terbesar di Vietnam yang pernah dikenali sebagai Prey Nokor. Bandar itu merupakan pelabuhan utama Kemboja sebelum dikuasai oleh Vietnam pada abad ke-17.

Penderitaan rakyat Vietnam sewaktu meletusnya Perang Vietnam 1954 - 1975

Semasa dikenali sebagai Saigon, Prey Nokor menjadi ibu kota Cochinchina Perancis dan kemudian dikenali sebagai Vietnam Selatan bermula dari 1954 hingga 1975 dalam Perang Vietnam sebelum dinamakan semula dengan bandaraya Ho Chi Minh.

Pusat bandar itu terletak di tebing Sungai Saigon dan berdekatan dengan Delta Sungai Mekong dan terletak 1.760 kilometer di selatan ibu negara, Hanoi.

Bandar itu merupakan kawasan perbandaran terbesar di Indochina serta kedua paling penting di Vietnam selepas Hanoi.

Nama Saigon masih digunakan dengan meluas dalam kalangan penduduk tempatan dan ia menjadi pusat perniagaan, kewangan, budaya dan pelancongan di Vietnam.

Pelabuhan Saigon yang ditubuhkan pada tahun 1862 boleh diakses oleh kapal-kapal seberat sehingga 30,000 tan, satu kelebihan yang jarang berlaku bagi pelabuhan sungai.

Selepas lebih daripada 300 tahun, bandaraya Ho Chi Minh menampilkan banyak pembinaan seni bina purba yang mengenengahkan nilai-nilai tradisional di sebalik ciri-ciri budaya barat.

Terowong Cu Chi ialah salah satu jaringan bawah tanah yang mengagumkan dibina oleh pahlawan Vietnam semasa zaman menuntut kemerdekaan. Ia dibina sepanjang 200 kilometer.

Terowong tersebut terdiri daripada hospital, penginapan dan sekolah, yang digunakan sebagai tapak ketenteraan Vietcong semasa perang menentang Amerika Syarikat.

Disebabkan masalah seperti kemudahan tandas dan pengudaraan yang tidak baik, ramai askar Vietnam yang menggunakan terowong mati.

sumber asal: Artikel Warna-warni Vietnam ditulis oleh Aqma Mohd. Noor, Kosmo! 7 April 2013

Tiada ulasan: