Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 30 Oktober 2013

Nanjing


Berkeluasan 6,598 kilometer persegi, wilayah Nanjing berada di salah satu zon ekonomi terbesar China, Delta Sungai Yangtze dengan populasi penduduk seramai 15,274,700 (2012).

Dikenali sebagai Nanking satu ketika dahulu, ia merupakan ibu negeri wilayah Jiangsu yang menjadi pusat pendidikan dan kebudayaan terpenting di republik tersebut.

Terletak di kawasan timur China, Nanjing juga diiktiraf sebagai salah satu daripada Empat Bandar Kuno Terhebat sekali gus menawarkan pelbagai destinasi pelancongan menarik untuk dikunjungi.

Boleh dikatakan Nanjing ialah antara bandar paling indah di tanah besar China dengan kehijauan taman-taman, tasik semula jadi, pergunungan kecil, bangunan dan monumen sejarah serta banyak lagi.

Bandar yang pernah menjadi ibu kota semasa pemerintahan 10 Dinasti China itu mempunyai 397 tapak warisan sejarah, kebudayaan dan keagamaan yang dilindungi.

Antara destinasi istimewa yang boleh dikunjungi termasuklah Dewan Memorial Pembunuhan Beramai-ramai Nanjing, Makam Sun Yat-sen, Muzium Sejarah Moden China, Kun Opera iaitu salah satu teater terbaik bagi Kunqu, seni pentas kuno China dan Galeri Seni Jiangsu yang merupakan galeri terbesar di wilayah tersebut. Ia memaparkan karya seni tradisional dan kontemporari terbaik dari republik China.

-Kosmo!

Tiada ulasan: