Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 11 November 2013

Makan-makan

Macaroon

Macaroon berasal dari Itali. Macaroon bermaksud rangup dan kenyal. Ia merupakan sejenis manisan yang diperbuat daripada serbuk badam, gula kastor dan putih telur. Ia mempunyai dua keping kulit luar yang diletakkan inti di tengah-tengahnya yang kelihatan seperti burger.


Kek red velvet

Kek red velvet merupakan kek berwarna merah gelap, terang atau merah-coklat. Ia biasanya disediakan sebagai kek berlapis yang ditambah dengan gula aising vanila berkrim atau krim aising keju.


Pavlova

Menurut sejarah, asal-usul nama Pavlova diambil sempena nama seorang penari ballet Russia, Anna Pavlova. Pavlova berkunjung ke sebuah hotel di New Zealand ketika makanan tersebut dihidangkan buat pertama kalinya di hotel tersebut pada tahun 1926. Ia merupakan sejenis kek meringue iaitu putih telur yang dicampur gula, tepung, cuka dan vanila. Kek itu dibakar pada suhu sederhana sehingga permukaan luarnya menjadi garing tetapi bahagian dalamnya lembut dan kenyal. Pavlova dihias dengan buah-buahan dan krim serta sesuai dijadikan pencuci mulut.


Burger bakar

Burger bakar berbeza dengan burger biasa. Ia dipanggang menggunakan batu-batan yang dipanaskan. Kaedah ini menghasilkan daging tanpa minyak.


Bubble tea

Dikenali sebagai teh susu mutiara, bubble tea merupakan minuman berasaskan teh yang dicipta di Taichung, Taiwan sekitar tahun 1980-an. Kebanyakan resipi bubble tea mengandungi teh yang dicampurkan dengan buah-buahan atau sirap. Bebola kecil bubble tea diperbuat daripada tepung ubi kayu.


Durian crepe

Menurut sejarah kulinari, resipi crepe ditemui buat pertama kalinya di Perancis pada tahun 1390 dalam sebuah buku masakan yang bertajuk Manger de Paris (Makanan yang berasal dari Paris). Perkataan crepe berasal daripada bahasa latin iaitu crispa yang bermaksud bergulung. Jika di Perancis crepe disajikan sebagai hidangan utama, di Amerika pula ia dianggap sajian terlazat dan sering dihidangkan sebagai penutup hidangan. Ia turut disajikan dalam pelbagai cara. Antaranya mengisi lapisan-lapisan ini dengan gula halus, cip coklat, krim vanila, keju, sayur-sayuran, daging, telur dan yang terbaharu ialah durian.

-Kosmo!

Tiada ulasan: