Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 21 Mac 2014

Agen Oren

Helikopter tentera Amerika Syarikat sedang menyembur bahan kimia berhampiran Delta Mekong.
Helikopter tentera Amerika Syarikat sedang menyembur bahan kimia berhampiran Delta Mekong.

Agen Oren (Agent Orange) ialah senjata kimia yang digunakan oleh tentera Amerika Syarikat sewaktu Perang Vietnam 1975.

Ia menyebabkan masalah kesihatan dan kecacatan terhadap bayi yang baru lahir di Vietnam.

Dikenali sebagai agen oren sempena jalur berwarna oren yang terdapat di botol racun tersebut, ia menjadi pemusnah kepada sebahagian besar rakyat Vietnam yang menderita akibat kesan penggunaannya.

Kira-kira 75 juta liter agen oren dan racun rumpai lain telah disembur di satu pertiga daripada keluasan Vietnam Selatan antara tahun 1962 hingga 1971.

Ia bertujuan untuk memusnahkan kawasan pertanian dan hutan yang digunakan pihak gerila bagi tujuan makanan dan persembunyian.

Kesan daripada semburan racun itu mengakibatkan ribuan rakyat Vietnam hidup dalam keadaan abnormal, mengalami kerosakan otak dan kecacatan tubuh badan sejak dilahirkan.

Dianggarkan seramai 2.1 hingga 4.8 juta orang telah terdedah secara langsung kepada agen oren ketika Perang Vietnam berlaku.

Lebih teruk, penyemburan agen oren itu turut memberi kesan negatif kepada generasi kedua dan ketiga rakyat negara Vietnam akibat pencemaran makanan serta air yang diminum oleh ibu mengandung.

Ia sekali gus menyebabkan ramai yang mengalami kecacatan genetik yang diwarisi turun-temurun oleh mereka yang terdedah kepada bahaya racun itu.

sumber: Artikel Kraftangan kulit telur dari Vietnam oleh Khadijah Mohamad Nor, Kosmo! 4 Februari 2013.

Tiada ulasan: