Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Selasa, 25 Mac 2014

Tahi bintang dan asteroid


Tahi bintang turut dipanggil meteoroid, merupakan objek kecil yang bergerak di angkasa lepas dan jika memasuki atmosfera bumi akan meninggalkan kesan tujahan terbakar seperti roket.

Tahi bintang lebih kecil daripada asteroid dan boleh muncul dalam sebutir atau kumpulan yang dipanggil hujan tahi bintang.

Serpihan tahi bintang yang dipercayai berusia antara empat dan lima bilion tahun ditemui di kaki pergunungan Sierra, utara California, Amerika Syarikat pada April 2012.

Pada bulan Februari 2013 sebutir tahi bintang telah jatuh di kawasan padat dengan penduduk di bandar Chelyabinsk, pergunungan Ural, Rusia yang menyebabkan lebih 1,000 orang cedera.


Asteroid (gambar) pula sejenis objek lebih besar daripada tahi bintang dan kerap dikaitkan sebagai serpihan planet dengan permukaan berbatu dan tidak mengandungi udara.

Asteroid juga dikenali sebagai planetoids atau planet kecil.

Sungguhpun kecil, ia amat berbahaya jika jatuh menghentam bumi kerana impaknya boleh menyebabkan kemusnahan besar.

Kebanyakan astroid berada di kedudukan antara Marikh dan Musytari.

Pakar astronomi Itali, Giuseppe Piazza menjadi orang pertama merekodkan penemuan asteroid sebesar 950 kilometer persegi (sebesar Texas, Amerika Syarikat) pada tahun 1801 dan menamakannya Ceres.

- Kosmo!

Tiada ulasan: