Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 30 Julai 2012

Berburu hilangkan bulu manusia

Jika meneliti buku-buku teori sains, pasti akan terpandang gambar-gambar manusia purba yang kebanyakan dipenuhi bulu. Ia sangat berbeza dengan keadaan fizikal manusia zaman sekarang.

Dr. David Wilkinson dari Universiti John Moores, Liverpool dan Prof. Graeme Ruxton dari Universiti Glasgow membentangkan sebuah teori mengatakan manusia purba kehilangan bulu pada badan mereka kerana mahukan kelajuan ketika berlari.

Badan yang berbulu menjadi halangan ketika manusia purba mencari makanan. Kedua-dua saintis itu menggunakan perisian komputer yang dapat mengira suhu termal manusia. Ia jelas menunjukkan bahawa badan yang berbulu menjadi halangan kepada manusia purba untuk mencari makanan.

Bulu-bulu badan didapati mengganggu kecekapan manusia purba untuk berpeluh supaya proses penyejukan badan boleh berlaku. Jadi, mereka mula menjadi manusia kurang berbulu. Bagaimanapun, amat sukar untuk mengetahui sejak bilakah manusia mula kehilangan bulu.

Tetapi, Dr. Wilkinson menganggarkan ia mungkin berlaku lebih kurang tiga juta tahun dahulu apabila kutu dikatakan muncul di muka bumi.

-Kosmo!

Tiada ulasan: