Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 4 Julai 2012

Tujuh Keajaiban Alam Sekitar Dunia

1. Hutan Hujan Amazon

Berkeluasan tujuh juta kilometer persegi meliputi sembilan buah negara dengan sebahagian hutan berada dalam negara Brazil. Negara-negara lain antaranya ialah Peru, Colombia, Venezuela dan Equador.


2. Terusan Halong

Terletak di Vietnam, terusan ini mempunyai kepanjangan 120 kilometer. Ia turut meliputi bukit-bukit dan gua selain menyimpan sebanyak 200 spesies ikan.


3. Air Terjun Iguazu

Terletak di sempadan negeri Parana di Brazil dan wilayah Misiones di Argentina.


4. Pulau Jeju

Pulau gunung berapi ini terletak 130 kilometer dari laut Korea Selatan. Ia mempunyai kawasan permukaan seluas 1,846 kilometer persegi manakala pusatnya ialah Hallasan, gunung tertinggi di Korea Selatan iaitu 1,950 meter di atas paras laut.


5. Pulau Komodo

Terkenal dengan spesies biawak komodo, pulau ini terletak di Kepulauan Nusa Tenggara, Indonesia. Di pulau ini, biawak komodo hidup dan membiak dengan baik. Statistik tahun 2009 menunjukkan sebanyak 1,300 ekor komodo berada di sini.


6. Sungai bawah tanah Puerto Princesa

Taman Negara Sungai bawah tanah Puerto Princesa terletak kira-kira 50 kilometer dari utara kota Puerto Princesa, Palawan, Filipina. Ia mempunyai sungai bawah tanah sepanjang 8.2 kilometer.


7. Gunung Table

Gunung yang menjadi ikon Afrika Selatan ini merupakan gunung berpuncak rata berketinggian kira-kira 1,086 meter dan bertahan daripada hakisan selama enam juta tahun serta mempunyai lebih 1,470 spesies flora.

-Kosmo!

Tiada ulasan: