Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 16 Julai 2012

Ilusi perjalanan pulang

Setiap kali memandu, kebanyakan pemandu dan penumpang pasti akan merasa perjalanan balik lebih singkat berbanding pergi walaupun menggunakan jalan pada jarak yang sama.

Sebelum ini, ramai berpendapat bahawa ia adalah efek perjalanan pulang yang disebabkan oleh laluan yang digunakan sudah biasa. Sekumpulan saintis mendakwa itu bukan penyebab utama.

Ketua penyelidik dari Universiti Tillburg, Belanda, Niels Van De Ven mendakwa, ia berlaku kerana orang ramai menjangkakan perjalanan balik pasti mengambil masa yang lama seperti perjalanan pergi.

"Berdasarkan perasaan itu, pengembara pasti akan merasa perjalanan pulang menjadi lebih singkat. Keyakinan yang tinggi itu mencipta ilusi perjalanan balik menjadi lebih dekat," kata De Ven.

Penemuan itu dilakukan selepas uji kaji yang dilakukan ke atas 350 orang responden yang membuat perjalanan dengan menggunakan sama ada bas, basikal atau melihat rakaman video orang mengayuh basikal.

Apabila anggaran durasi masa dibandingkan, ramai responden berpendapat perjalanan pulang lebih cepat sebanyak 22 peratus.

- Kosmo!

Tiada ulasan: