Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 21 Disember 2012

FRIM

Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) diasaskan oleh seorang saintis perhutanan berbangsa British pada tahun 1929.

Dahulu FRIM dikenali sebagai Institut Penyelidikan Perhutanan (IPP) merupakan institusi penyelidikan perhutanan terawal di Malaysia.

Dr. W. Foxworthy adalah ketua pegawai penyelidiknya yang pertama.

FRIM diletakkan di bawah Kementerian Perusahaan Utama sebelum berpindah ke Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar pada tahun 2004.

Institut ini dinobatkan sebagai mempunyai sistem pengurusan yang berkualiti MS ISO 9001:2008 dan diketuai oleh Ketua Pengarah Datuk Dr. Abdul Latiff Mahmood.

Terdapat lima bahagian penyelidikan di FRIM iaitu Bahagian Perhutanan dan Alam Sekitar, Bahagian Bioteknologi Hutan, Bahagian Biodiversiti Hutan, Bahagian Hasilan Semula Jadi dan Bahagian Keluaran Hutan.

Antara perkhidmatan yang disediakan di institut itu ialah arboretum yang menjadi rujukan dalam pendidikan perhutanan, herbarium yang menyimpan koleksi melebihi 200,000 spesimen, kursus latihan yang meliputi bidang landskap sehingga ke pengenalan kayu, pembuatan produk rotan dan buluh, nurseri pokok, perpustakaan dan kemudahan mengendalikan seminar peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Institut ini juga menawarkan pelbagai kemudahan untuk penyelidikan termasuk mengurus tujuh stesen penyelidikan yang mewakili hutan-hutan tertentu di pelbagai lokasi di seluruh negara.

Lokasi FRIM adalah di Kepong, Selangor.

-Kosmo!

Tiada ulasan: