Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Selasa, 5 Februari 2013

Kepulauan Senkaku

Kepulauan Senkaku dikenali sebagai Dioayu oleh China dan Tiao yu Tai di Taiwan.

Ia terletak di Laut China Timur kira-kira 400 kilometer dari barat Okinawa, Jepun dan 170 kilometer dari timur laut Taiwan.

Kepulauan Senkaku berkeluasan 7 kilometer persegi.

Kepulauan ini menjadi perebutan antara Jepun, China dan Taiwan.

Kepulauan Senkaku berada di bawah pentadbiran Jepun.

Rundingan San Francisco yang dimeterai pada tahun 1951 menyaksikan Kepulauan Nansei Shoto yang sebelum itu dipegang oleh Amerika Syarikat dipulangkan semula kepada Jepun pada tahun 1971.

Pengurusan Kepulauan Senkaku yang terletak di timur laut China diserahkan kepada Jepun pada 14 Februari 1985 yang kemudiannya dijadikan sebahagian daripada Kepulauan Nansei Shoto atau Ryukyu yang kini dikenali sebagai Okinawa.

Tiada bantahan disuarakan China dan Taiwan ketika itu sehinggalah penemuan sumber minyak dan gas asli disahkan di kepulauan berkenaan.

Difahamkan sumber minyak di Senkaku boleh mencecah 100 bilion tong.

Hasil bumi tersebut dianggarkan bernilai AS$6 trilion (RM19 trilion) dan dikatakan melebihi daripada keluaran negara kasar (KNK) tahunan Amerika Syarikat.

Sebagai tambahan, sebanyak 200 bilion meter kubik gas asli juga bersemadi di kawasan sekitar.

China menyatakan Kepulauan Senkaku atau dikenali sebagai Diaoyu oleh mereka adalah sebahagian daripada China sejak zaman purba lagi.

Ia menjadi lokasi sumber hasil laut yang penting ketika Taiwan masih berada di bawah pemerintahan China.

Bagaimanapun, pihak Jepun mendakwa bahawa Kepulauan Senkaku terletak dalam wilayah Jepun dengan mengambil kira pandangan sejarah dan dari segi undang-undang antarabangsa.

China tetap berkeras untuk mendapatkan Kepulauan Senkaku malah memperkuatkan ketenteraan mereka di sekitar perairan tersebut.

sumber: Perebutan Kepulauan Asia Timur susunan Alif Abu Bakar, Kosmo! 13 Julai 2012

Tiada ulasan: