Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 1 Februari 2013

Mohamed Morsi

Mohamed Morsi lahir atau nama penuhnya Mohamed Morsi Isa El-Ayyat di wilayah Sharqiya, di Delta Nil pada 20 Ogos 1951. Bapa beliau adalah seorang petani manakala ibunya pula seorang suri rumah. Meskipun berasal daripada keluarga yang sederhana tetapi kaya dengan ajaran Islam.

Beliau adalah Graduan Sarjana bidang Kejuruteraan Logam di Universiti Kaherah pada 1978.

Beliau berangkat ke Amerika Syarikat untuk melanjutkan pelajarannya dan memperoleh Sarjana Kedoktoran di Universiti California Selatan.

Morsi kemudian dilantik menjadi pensyarah dan pembantu profesor di beberapa universiti di Amerika Syarikat.

Beliau juga pernah menduduki jawatan penting dalam NASA (Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas) apabila membantu membangunkan enjin kapal angkasa.

Sekembalinya ke Mesir, Morsi ditawar sebagai Profesor dan Ketua Jabatan Fakulti Kejuruteraan Material Universiti Zaqaziq.

Morsi memilih untuk kembali ke Mesir dan mengajar di universiti tempatan dalam bidang logam.

Beliau merupakan anggota pertubuhan anti-Israel, Jawatankuasa Penentang Zionisme tetapi lebih fokus kepada Ikhwanul Muslimin. Kali pertama dicalonkan untuk pilihan raya Parlimen pada 2000.

Mohamed Morsi pernah dipenjarakan selama tujuh bulan pada 2005 kerana terlibat dalam satu tunjuk perasaan.

Beliau dilantik sebagai jurucakap Ikhwanul Muslimin menjelang pilihan raya 2010.

Beliau juga dipilih sebagai calon pilihan raya Presiden selepas calon pertama Ikhwanul Muslimin hilang kelayakan.

Mohamed Morsi mengatasi bekas Perdana Menteri Mesir, Ahmed Shafiq pada pusingan penentu pilihan raya berkenaan dengan 51.73 peratus undi.

Morsi sudah berkahwin dengan lima anak dan tiga orang cucu.

Mohamed Morsi dilantik sebagai Presiden Mesir pada 30 Jun 2012.

Mohamed Morsi merupakan pemimpin negara kedua dalam dunia moden kini yang dikatakan menghafal 30 juzuk al-Quran selepas Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyah.

Pada 30 Jun 2013, satu demonstrasi bantahan secara besar-besaran telah meletus di seluruh Mesir menuntut perletakan jawatan Presiden Mohamed Morsi.

Ini diikuti dengan ancaman daripada pihak tentera bahawa jika tuntutan penunjuk perasaan tidak dipenuhi sehingga 3 Julai 2013, pihak tentera akan campur tangan.

Mohamed Morsi digulingkan pada 3 Julai 2013.


-Kosmo!, wikipedia.

Tiada ulasan: