Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 14 April 2014

Malindo Air


Malindo Airways (Malindo Air) adalah penerbangan usaha sama antara Malaysia National Aerospace and Defence Industries (NADI) dan Lion Air dari Indonesia.

Nama Malindo adalah cantuman dua nama Malaysia dan Indonesia.

Sebagai permulaan, Malindo Air yang berpangkalan di Malaysia memulakan penerbangan sulung antara Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu, Sabah dan Kuching, Sarawak dengan penerbangan perdana pada 22 Mac 2013.

Setakat ini, Malindo Air menggunakan pesawat jenis Boeing 737-900ERs.

Dengan slogan Not Just Low Cost (bukan sekadar kos rendah), Malindo Air turut memperkenalkan dua segmen kelas penerbangan iaitu kelas perniagaan dan kelas ekonomi.

Bagi kelas perniagaan, sebanyak 12 tempat duduk ditawarkan manakala sebanyak 168 tempat duduk bagi kelas ekonomi.

Selain menawarkan program hiburan menarik di dalam pesawat, krew kabin Malindo Air turut menggayakan kebaya putih sebagai pakaian rasmi mereka.

Selepas Kuching dan Kota Kinabalu, Malindo Air turut mengadakan penerbangan ke Miri, Bintulu, Sibu, Alor Setar, Johor Bahru, Kota Bharu, Kuala Terengganu, Langkawi, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

Bagi penerbangan antarabangsa pula Malindo Air turut terbang ke Dhaka dan Chittagong di Bangladesh, Ahmedabad, Kochi, Delhi, Mumbai dan Trichy di India, Bali, Denpasar, Batam dan Jakarta di Indonesia serta Bangkok dan Hat Yai di Thailand.

Untuk keterangan lanjut, layari www.malindoair.com.

- BH.

Tiada ulasan: