Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 21 April 2014

Projek Lynas


Projek nadir bumi oleh Lynas adalah hasil pelaburan syarikat perlombongan dan pemprosesan kimia dari Sydney, Lynas Corporation Ltd.

Lynas menyumbang pelaburan langsung asing berjumlah RM2.3 bilion dan mampu memberi lebih 1,000 peluang pekerjaan.

Kilang memproses nadir bumi yang beroperasi di Gebeng, Kuantan, Pahang itu diberi lesen untuk beroperasi pada 2008 di bawah Akta Pelesenan Tenaga Atom 1984 serta Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974.

Lynas juga mendapat pengesahan daripada enam badan bebas iaitu Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB), Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), panel pakar akademik, jawatankuasa bebas, pakar Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) untuk beroperasi dan menerima lesen pengendalian sementara (TOL).

Isu kilang Lynas Advanced Material Plant (Lynas) yang dibina di Kawasan Perindustrian Gebeng bermula ekoran berita dalam akhbar New York Times pada 8 Mac 2011.

Pada 10 Mac berita ini dikutip dan disiarkan kembali sepenuhnya oleh akhbar tempatan, The Star selepas sehari berlaku kebocoran reaktor nuklear di Fukushima, Jepun, akibat gempa bumi sebelum disusuli tsunami.

Sejak itulah, isu ini dibangkitkan dan disuarakan secara lantang oleh pembangkang pada sidang Dewan Rakyat 2011.

Pihak pembangkang membantah kewujudan kilang itu dengan mendakwa kononnya penduduk sekitar bakal diancam bahaya radiasi nuklear dari kilang berkenaan.

Lynas tiada kaitan langsung dengan reaktor nuklear ataupun makmal uranium.

Ia menghasilkan nadir bumi iaitu produk kimia daripada bahan mentah yang digunakan sebagai pemangkin bagi pengeluaran mentol jimat tenaga dan tahan bateri sel kering.

sumber: Artikel Lynas Kuantan bukan Fukushima oleh Luqman Hakim Ab. Rahim, Kosmo! 28 April 2013.


Tiada ulasan: