Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 23 April 2014

Jarum dan mesin jahit


Jarum telah dicipta pada abad ke-14.

Pada tahun 1755, imigran Jerman yang tinggal di England, Charles Weisenthal mematenkan jarumnya yang dirancang untuk sebuah mesin.

Kemudian pada 1790, seorang pembuat almari, Thomas Saint turut berhasil mendapatkan paten untuk rancangan mesin jahitnya.

Namun, kedua-dua rekaan individu ini termasuk rekaan Bathasar Krems pada tahun 1810 tidak dapat berfungsi.

Seorang penjahit dari Austria, Josef Madersperger juga pernah berusaha membuat mesin untuk menjahit dan mendapatkan paten pada tahun 1814, tetapi mesin jahit buatannya itu juga dianggap gagal.

Mesin jahit yang pertama dapat berfungsi dengan baik adalah mesin jahit yang diciptakan oleh seorang penjahit Perancis, Barthelemy Thimonnier pada tahun 1830.

Mesin itu hanya menggunakan satu benang dan sebuah jarum kait seperti jarum bordir atau sulam.

Namun ciptaan itu tidak mendapat sambutan baik daripada masyarakat, malah Barthelemy hampir terbunuh apabila sejumlah tukang jahit membakar kilang pakaian miliknya.

Tindakan itu dikatakan sebagai protes kepada Barthelemy kerana mewujudkan persaingan dalam dunia jahitan selain mencetuskan pengangguran akibat kebergantungan kepada mesin.

Pada tahun 1834, Walter Hunt berjaya menghasilkan sebuah mesin jahit yang dianggap terbaik pada zaman itu, namun dia memilih untuk tidak mempatenkan kerana takut bakal menyebabkan pengangguran.

Akhirnya pada tahun 1860 pereka kelahiran New York, Isaac Singer berhasil membuat mesin jahit dengan jarum jahit yang mampu digerakkan menggunakan kayuhan pedal kaki.

Mesin jahit itu kemudian dipasarkan secara besar-besaran dan menjadi perintis kepada mesin jahit moden yang digunakan hari ini.

Sumber: Artikel Baiki mesin jahit dalam masa satu jam oleh Mustapha Lakawa, Kosmo! 22 Julai 2013

Tiada ulasan: