Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 23 April 2012

Bluberi


Pokok buah beri boleh didapati di negara Amerika Utara, Asia, Kanada dan Hemisfera Selatan. Buah tersebut memiliki sejarah penggunaan dari segi perubatan dalam kalangan masyarakat pribuminya sejak dulu lagi.

Bluberi dikenali sebagai buah super kerana khasiatnya untuk tubuh manusia.

Ia kaya dengan khasiat seperti magnesium, fosforus, vitamin A, vitamin B1, B2, B3, vitamin C, vitamin K dan serat.

Buah-buahan berkenaan memang kecil tetapi berkuasa untuk melawan penyakit mempunyai kandungan antioksidan tinggi yang memberi sokongan kepada kesihatan manusia tanpa kesan sampingan.

Buah tersebut membantu menghalang pembiakan beberapa jenis bakteria termasuk E.coli yang dikaitkan dengan jangkitan saluran kencing pada dinding saluran berkenaan.

Penyelidikan menunjukkan beri biru mempunyai keupayaan antioksidan paling tinggi untuk setiap sajian berbanding buah-buahan lain.

Bluberi dalam diet harian mampu memperbaiki daya ingatan golongan warga emas.

Beberapa kajian menunjukkan pengambilan bluberi membantu memberikan perlindungan kepada otak untuk menghalang kerosakan akibat serangan strok.

Bluberi merupakan buah yang kaya dengan khasiat antioksida semula jadi dan anti keradangan selain mampu memperlahankan proses nyanyuk dan kedutan pada kulit.

Ia tinggi flavanoid dan membantu melindungi seseorang daripada penyakit barah prostat, jangkitan saluran kencing dan katarak.

Antara cara mudah memakan buah itu ialah dengan yogurt.

sumber: Kosmo!

Tiada ulasan: