Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 13 April 2012

Kekabu

Di hutan Malaysia terdapat kekabu hutan dinamakan Bombax.

Kekabu juga dikenali dengan nama kapuk.

Bantal atau tilam yang diisi dengan kekabu boleh bertahan sehingga 20 tahun tetapi perlu dijauhkan daripada air, dijemur dan dipukul dengan pemukul rotan.

Pokok kekabu sesuai ditanam di negara bercuaca monsun iaitu panas dan tengkujuh.

Di Semenanjung Malaysia, pokok kekabu banyak ditanam di Perak dan jarang ditemui di selatan tanah air.

Di Malaysia, pokok kekabu mencapai ketinggian 30 meter. Ketinggiannya boleh mencecah sehingga 40 meter di benua Amerika.

Pokok kekabu juga ditanam di Myanmar, India, Asia Tenggara, China dan Indochina.

Pokok kekabu berbuah dua kali setahun iaitu pada bulan Januari dan Jun selama tiga bulan.

Pokok kekabu tidak tumbuh liar di Malaysia dan ia berasal dari bahagian tropika benua Amerika.

Biasanya sehari tiga hingga empat kilogram kekabu boleh diproses. Buah kekabu yang sudah masak seelok-eloknya dipetik dengan menggunakan galah panjang.

Petik bermaksud dahannya digegarkan atau digoncangkan dengan galah panjang supaya buah yang sudah masak akan luruh manakala yang mentah tidak akan luruh kerana masih liat.

Buah kekabu yang mengambil masa tiga bulan untuk matang dikait bagi mengelakkan ia kotor jika terjatuh ke tanah. Bagaimanapun, buah kekabu yang jatuh juga boleh digunakan.

Buah kekabu yang paling atas tidak dapat dipetik kerana pokoknya yang tinggi maka ia perlu ditunggu untuk gugur sendiri. Jika ia tidak gugur maka buah kekabu yang berwarna kehitaman boleh dipetik. Ia kemudian dijemur di tengah-tengah panas terik sehingga kulitnya kering.

Terdaoat dua jenis buah kekabu iaitu kurus dan panjang serta besar dan bulat. Jika pokok muda, buah kekabu boleh menjangkau hingga satu hasta.

Waktu yang paling baik untuk memproses buah kekabu ialah pada awal pagi ketika cuaca dan udara masih lembap dan tidak kering. Jika dilakukan pada waktu tengah hari, gentian kekabu akan berterbangan.

sumber: Kosmo!

Tiada ulasan: