Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Selasa, 3 April 2012

Misteri asal usul hantar bunga pada 14 Februari


Asal usul amalan menghantar kad, coklat dan bunga pada setiap 14 Februari pada hari Valentine mengikut kalendar Kristian Roman Katolik masih menjadi misteri.

Menurut laman ElCerritoPatch.com, terdapat banyak teori mengenai amalan itu.

Berdasarkan buku Anniversaries and Holidays, amalan menghantar bunga itu bermula daripada kepercayaan zaman pertengahan di Britain bahawa burung mula mencari pasangan pada 14 Februari.

Menurut World Book, burung memilih pasangan pada 14 Februari.

Buku itu memetik pemuisi Britain, Geoffrey Chauser menulis puisi pada 1300-an.

Puisi itu menyatakan, ini adalah hari Saint Valentine apabila setiap burung akan memilih pasangannya.

Sebelum ini, 14 Februari dikenali dalam kalendar agama Kristian Katolik sebagai hari kematian paderi bernama Saint Valentine yang dihukum mati oleh pemerintah Rom.

Ketika di penjara, Valentine menerima banyak surat daripada mereka yang bersimpati dengan nasibnya.

Dalam buku The Folklore of American Holidays menyatakan Maharaja Claudius II melarang askar-askarnya daripada berkahwin kerana dia percaya lelaki bujang akan menjadi askar yang baik.

Dia memenggal kepala seorang lelaki bernama Valentine pada 14 Februari kerana mengendalikan perkahwinan secara rahsia melibatkan askar-askar.

Menurut satu lagi dakwaan, Valentine jatuh cinta dengan anak perempuan ketua penjara berkenaan dan pada tanggal 14 Februari iaitu hari dia menjalani hukuman mati, Valentine menulis sepucuk nota kepada gadis itu yang mengandungi tandatangan, "Your Valentine".

Kematian Valentine dipercayai berlaku sekitar tahun 279 manakala pada tahun 496, Pope Gelasius I menamakan 14 Februari sebagai Hari Valentine.

Bagaimanapun, menurut agensi berita AFP, tarikh itu kemudian dipadamkan daripada kalendar Rom Am Saint pada tahun 1969 oleh Ketua Roman Katolik, Pope Paul VI.

sumber: Agensi, Kosmo!

Tiada ulasan: