Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 8 Julai 2013

Rupert Murdoch

Rupert Murdoch ialah jutawan media warga Australia-Amerika Syarikat.

Rupert Murdoch memiliki pelbagai akhbar di Australia, Britain dan Amerika Syarikat.

Rubert Murdoch dilahirkan di Melbourne, Australia pada 11 Mac 1931.

Murdoch mula memiliki akhbar Australia kemudian membeli akhbar Sun di London, England dan pada tahun 1969, pengedarannya meningkat hingga 3 juta naskhah.

Murdoch kemudiannya membeli The Times, Sunday Times dan News of the World.

Seterusnya, pada tahun 1970-an, Murdoch meluaskan empayarnya dengan membeli New York Post dan menjadi warganegara Amerika Syarikat.

Setelah menjadi warga Amerika Syarikat, Murdoch telah membeli sebuah stesen televisyen dan juga The Wall Street Journal.

Murdoch telah menjalinkan hubungan yang akrab dengan Presiden Barrack Obama, Perdana Menteri United Kingdom, David Cameron dan Perdana Menteri Kanada, Stephen Harper.

Pada bulan Julai 2011, Murdoch telah didakwa bahawa syarikat-syarikat akhbarnya termasuk News of the World telah menggodam telefon yang dimiliki oleh para selebriti, kerabat diraja serta orang awam.

Murdoch juga telah disiasat oleh polis dan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) serta pihak berkuasa British tentang aktiviti rasuah.

Pada 21 Julai 2012, Murdoch telah meletakkan jawatannya sebagai pengarah di News International.

sumber: Artikel Transisi dan masa depan majalah Newsweek tulisan Tan Sri Mazlan Nordin, Utusan Malaysia 12 Disember 2012, wikipedia.

Tiada ulasan: