Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Selasa, 28 Mei 2013

Palestin


Palestin merupakan nama yang digunakan dengan meluas sejak era pemerintahan Rom bagi merujuk kawasan di Asia Barat di antara Laut Mediterranean, Terusan Suez dan Sungai Jordan.

Pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah pada 1922 selepas Perang Dunia Pertama, Liga Bangsa telah membahagikan tanah jajahan empayar tersebut antara Tentera Bersekutu.

Bahagian yang dikenali sebagai Israel, Jordan, Tebing Barat dan Jalur Gaza hari ini diserahkan kepada pihak British sebagai Mandat British Palestin.

Pada 1948, Israel diisytiharkan merdeka dan menduduki tanah di bekas Mandat British yang dibahagikan kepada negara Yahudi di bawah Rancangan Pemecahan Bahagian PBB 1947 (tidak termasuk Tebing Barat).

Cetusan Perang Arab-Israel 1948 mengubah lagi sempadan di tanah suci itu.

Berikutan perang itu, Jaluran Gaza ditadbir Mesir manakala Tebing Barat oleh Jordan.

Perjanjian Gencatan Senjata 1949 yang dimeterai oleh Israel dan negara-negara Arab menentukan sempadan antara Israel, Jaluran Gaza dan Tebing Barat.

Perang Enam Hari 1967 melihatkan Israel menceroboh Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Bukit Golan, Syria dalam satu operasi ketenteraan.

Sehingga kini, Israel telah menjajah kebanyakan kawasan di Tebing Barat. Banyak petempatan Yahudi juga telah dibina.

Mahmoud Abbas

Menjelang tahun 1993, lebih 80 peratus tanah yang dimiliki oleh orang Arab Palestin yang tinggal di Israel telah dirampas dan diletakkan pada pelupusan eksklusif rakyat Yahudi.

Populasi penduduk Palestin dianggarkan seramai 3,935,249 pada Julai 2009.

Presiden Palestin ialah Mahmoud Abbas dan Salam Fayyad sebagai Perdana Menteri.

-Kosmo!

Tiada ulasan: