Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 17 April 2013

Institut Jantung Negara


Sejarah Institut Jantung Negara (IJN) bermula sebagai Bahagian Kardiologi di Jabatan Perubatan Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada tahun 1977.

Pada tahun 1982, ia beroperasi sebagai Klinik Kardiologi dan Klinik Pembedahan Jantung HKL.

Pada tahun 1992 barulah IJN ditubuhkan di bawah Kementerian Kewangan dan memiliki bangunan sendiri di Kuala Lumpur.

Selama 18 tahun penubuhannya, IJN telah merawat lebih dua juta pesakit tempatan dan antarabangsa.

IJN muncul sebagai hospital pertama di negara ini yang menjalankan pembedahan pemindahan jantung pada tahun 1997.

IJN juga telah menjalankan pembedahan pintasan cantuman koronari arteri (CABG) ke atas pesakit dalam keadaan sedar pada tahun 2004.

Pada tahun 2005, IJN telah menjadi hospital pertama di Asia memperkenalkan alat bantuan jantung mekanikal yang ditambah baik secara berterusan juga menjadi hospital yang pertama di Malaysia menjalankan pembedahan pemindahan paru-paru.

IJN juga menjadi hospital pertama di negara ini yang memperkenalkan ciptaan terbaharu antaranya peranti Watchman bagi mengurangkan risiko strok pada tahun 2010 dan peranti Klip Mitra bagi mengatasi masalah kebocoran injap mitral (mitral valve prolapse) pada tahun 2011.

Mulai tahun 2006, IJN telah membiayai rawatan perubatan seramai 529 pesakit yang bernilai RM12 juta melalui inisiatif Yayasan IJN.

Statistik IJN menunjukkan sejumlah 3,183 kes pembedahan pintasan jantung (koronari) dilakukan di institut itu antara tahun 2009 hingga 2011.

Ini diikuti pembedahan injap jantung melibatkan 1,330 kes manakala 2,556 kes pembedahan jantung berlubang.

Dalam tempoh yang sama sebanyak 7,785 pesakit mendapatkan rawatan saluran darah jantung tersumbat, masalah denyutan jantung (2,383) dan jantung berlubang (296).

IJN turut mewujudkan Klinik Bergerak IJN bagi menghubungkan masyarakat luar bandar kepada perkhidmatan dan rawatan di IJN.

Institut Jantung Negara telah menerima Anugerah Inovasi Perdana Menteri pada tahun 2011 atas kecemerlangan dalam bidang perubatan tempatan.

-Kosmo!

Tiada ulasan: