Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Jumaat, 5 April 2013

Lembah Danum


Lembah Danum terletak kira-kira 70 kilometer dari Lahad Datu, Sabah, Malaysia.

Hutan seluas 438 kilometer persegi itu merupakan sebuah kawasan yang kaya dengan flora dan fauna.

Melalui kajian dan penyelidikan mendedahkan kepelbagaian tumbuhan tanah rata di Sabah termasuklah badak sumbu Sumatera, seladang, gajah Asia, harimau akar dan orang utan.

Pusat Kajian Lapangan Lembah Danum (DVFC) di situ diuruskan oleh Yayasan Sabah di bawah jawatankuasa yang terdiri daripada Jabatan Perhutanan Sabah, Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan beberapa agensi yang berminat mengenai penyelidikan dan pemuliharaan hutan.

Di Lembah Danum, terdapat lebih 300 spesies burung yang pernah direkodkan di situ seperti kuang Bulwer, pitta, Borneo bristlehead dan lapan spesies burung enggang selain lebih 40 spesies ikan.

Banyak program penyelidikan kerjasama antara Jawatankuasa Pengurusan Lembah Danum dan Royal Society, London diadakan sejak tahun 1984.

Puncak tertinggi di Lembah Danum ialah Gunung Danum yang setinggi 1,093 meter.

Gunung Danum memerlukan masa tiga hari dua malam untuk sampai manakala mereka yang tegar cukup hanya empat jam.

Bukit Rafflesia juga mampu menarik perhatian para penggemar alam sekitar kerana di situ orang ramai berpeluang menemui bunga rafflesia.

Kawasan Konservasi Lembah Danum dikategorikan sebagai Hutan Simpan Kelas 1 tidak membenarkan sebarang aktiviti pembalakan.

Sumber: artikel William dan Kate ke Lembah Danum, Kosmo! 26 September 2012



Tiada ulasan: