Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Rabu, 10 April 2013

Margaret Thatcher

Margaret Thatcher ialah bekas Perdana Menteri Britain.

Nama asalnya Margaret Hilda Roberts dilahirkan di Grantham, England pada 13 Oktober 1925.

Pada bulan Oktober 1943 beliau memperoleh Ijazah Sarjana Muda Kimia di Universiti Oxford.

Beliau berkahwin dengan seorang ahli perniagaan iaitu Denis Thatcher pada 13 Disember 1951. Sebelum menerima lamaran Denis, Margaret Thatcher menetapkan syarat kepada Denis agar beliau diberi kebebasan berpolitik dan enggan menjadi suri rumah sepenuh masa.

Setelah berkahwin dengan Denis Thatcher dikurniakan sepasang anak kembar iaitu Mark dan Carol Thatcher pada tahun 1953.

Pada 11 Februari 1975 beliau telah dipilih sebagai ketua Parti Konservatif selepas parti itu menjadi pembangkang. Parti Konservatif memenangi pilihanraya pada 3 Mei 1979 dengan undian yang besar selepas Parti Buruh yang memerintah gagal menangani masalah kewangan dan sosial negara itu. Margaret Thatcher menjadi Perdana Menteri wanita yang pertama di Britain dan mendapat gelaran Wanita Besi Britain.

Margaret Thatcher juga pernah digelar Milk Snatcher selepas tindakannya memansuhkan susu percuma kepada pelajar sekolah berumur tujuh hingga 11 tahun ketika memegang posisi Setiausaha Pendidikan pada tahun 1971.  Keputusan itu dibuat atas arahan peringkat atasan yang berdepan kerapuhan ekonomi yang kritikal.

Populariti Margaret Thatcher meningkat apabila Argentina menyerah kalah pada 14 Jun 1982 di dalam Peperangan Falklands.

Margaret Thatcher mengetuai Parti Konservatif dalam pilihan raya umum pada 9 Jun 1983 dan Parti Konservatif telah memenanginya.

Pada 12 Oktober 1984 Tentera Republik Ireland (IRA) telah mengebom hotel yang diduduki oleh Margaret Thatcher. Beliau cedera manakala lima orang lain terbunuh termasuk isteri Menteri Kabinet John Wakeham.

Pada 19 Disember 1984 Margaret Thatcher telah menandatangani deklarasi untuk mengembalikan Hong Kong kepada China pada bulan Julai 1997.

Margaret Thatcher mengetuai Parti Konservatif untuk penggal ketiga berturut-turut kerajaan Britain pada 11 Jun 1987.

Pada 9 Ogos 1990 Margaret Thatcher telah menyokong Great Britain yang diketuai Amerika Syarikat untuk berperang dengan Iraq selepas Saddam Hussein yang ketika itu menjadi Presiden Iraq menawan Kuwait. Bagaimanapun, pada 28 November 1990 Margaret Thatcher telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Britain selepas perbalahan berlaku dalam kalangan anggota Parti Konservatif ekoran dasar-dasarnya tentang Eropah. Tempatnya digantikan oleh John Major.

Margaret Thatcher pernah diserang strok ringan pada tahun 2002.

Suami Margaret Thatcher iaitu Sir Denis Thatcher meninggal dunia akibat kanser pankreas pada 26 Jun 2003.

Pada bulan Jun 2009 Margaret Thatcher pernah dimasukkan ke sebuah hospital selama dua minggu selepas patah tulang tangan kiri kerana terjatuh di rumahnya.

Pada 20 Disember 2012 Margaret Thatcher telah dimasukkan ke hospital selepas menjalani pembedahan pembuangan ketumbuhan.

Margaret Thatcher meninggal dunia pada 8 April 2013 ketika berusia 87 tahun akibat diserang strok.

-Kosmo!

Tiada ulasan: