Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Isnin, 9 September 2013

Sarah Palin, calon Naib Presiden Amerika Syarikat yang jelita


Beliau menempa kemasyhuran apabila dinamakan sebagai calon Naib Presiden bersama calon Presiden John McCain untuk Parti Republikan pada Pilihan Raya Presiden 2008.

Popularitinya begitu mendadak sehinggakan pada peringkat awal dikatakan mampu memberi saingan sengit untuk menewaskan pesaingnya gandingan Presiden Barrack Obama dan Naib Presiden, Joe Biden.

Apatah lagi dengan keputusan yang tidak disangka apabila calon wanita muda dipilih sebagai calon Naib Presiden oleh Parti Republikan yang terkenal dengan sisi konservatif, pada awalnya ramai menyangka golongan wanita akan memberi undi kepadanya.

Namun segalanya terbongkar apabila calon ini sebenarnya tidaklah begitu menyinar seperti diharapkan.

Pada peringkat awalnya beliau begitu mencuri tumpuan ketika memberi ucapan dan berkempen. Namun apabila disoal oleh para pemberita dan beberapa pengacara televisyen, terdedah bahawa beliau langsung tidak mengetahui tentang isu semasa dan dasar luar negara.

Terdedah juga bahawa beliau begitu dangkal dalam isu ekonomi walhal isu itu begitu penting bagi seorang calon pemimpin sepertinya apatah lagi Amerika Syarikat ketika itu sedang berhadapan dengan krisis ekonomi yang terburuk dalam sejarahnya.

Tidak boleh dibayangkan seorang yang bertanding jawatan kedua tertinggi di negara kuasa besar itu tidak memahami soal ekonomi dan dasar luar yang begitu penting dan mempunyai impak besar kepada dunia.

Walaupun Palin dengan lantang menyatakan sokongan kepada Israel - sesuai pendirian Amerika Syarikat - namun beliau langsung tidak mengetahui kewujudan Parti Hamas dan peranan negara itu di Genting Gaza.

Hakikatnya, bekas Gabenor Alaska yang juga ibu kepada lima anak ini belum bersedia untuk memegang jawatan setinggi itu.

Hanya kerana beberapa anggota kempen Presiden McCain kagum dengan kepetahan serta penampilannya, mereka terlupa untuk menguji pengetahuan beliau dalam perkara yang lebih penting.

Ternyatan pemilihan Palin telah memberikan imej yang terlalu buruk kepada Parti Republikan apatah lagi dengan segala keburukan yang telah dilakukan oleh bekas Presiden George W. Bush terutama dalam perang di Iraq dan Afghanistan.

sumber: Artikel Gelagat Kaya dan Miskin oleh Hafizahril Hamid, Mingguan Malaysia 2 Disember 2012.

Tiada ulasan: