Penerangan Blog

Blog ini adalah koleksi copy and paste fakta-fakta menarik daripada e-mail, majalah dan website.

Khamis, 26 September 2013

Ultras Malaya


Ultras Malaya ialah kumpulan besar penyokong tegar pasukan bolasepak Malaysia atau dikenali juga sebagai skuad Harimau Malaya.

Ultras Malaya ditubuhkan secara rasmi pada 2007 dengan sekelompok kecil peminat tegar bola sepak tempatan yang terus kukuh di belakang skuad bola sepak Malaysia.

Ultras Malaya dibentuk untuk Piala Asia 2007. Walaupun pasukan kebangsaan bermain agak buruk, Ultras Malaya masih terus memberikan sokongan.

Ultras Malaya juga merupakan kelab penyokong terbesar di Malaysia.

Kumpulan ini mudah dikenali dengan membentuk satu gabungan besar di balik ribuan penonton di stadium sambil menyanyikan lagu beriringan dengan alat muzik serta kain rentang gergasi.

Sepanjang adanya perlawanan antarabangsa membabitkan Malaysia, kelompok penyokong ini pasti akan muncul memberikan sokongan walaupun sesetengah perlawanan diadakan di luar negara seperti Singapura, Indonesia dan Vietnam.


Pada 2010, Ultras Malaya dianggap penyokong terbaik di Malaysia oleh FAM selepas Malaysia menang Piala AFF Suzuki 2010.

Tema hitam dan kuning adalah warna serasi menggambarkan perjuangan Ultras Malaya.

Ultras Malaya kini mempunyai lebih 10,000 ahli dan semakin meningkat.

Kumpulan penyokong lain berstatus negeri ialah Silver State Ultras (Perak FA), Ultras Kedah (Kedah FA), The Mania Merah (Kelantan FA), ultraSel (Selangor FA) dan Boys Selat (B.O.S) (Johor FA).

- BH

Tiada ulasan: